VISION
SEIDLERS SENSORIUM ønsker at åbne samtidskunsten op for børn og unge i
interdisciplinære workshops. Vi arbejder med et udvidet kunstbegrebet hvor eleverne
introduceres for hvordan fag som Biologi og Natur/teknologi kan inddrages i
kunstneriske processer. Vi vægter flok forståelse og fællesskabet højt i en procesorienteret
undervisning.
AT BLIVE SIG SELV I EN FLOK
I vores workshop-performances er der
ingen solister, alle elever er forpligtede til at fortælle
netop deres historie om flokken og i fællesskab inddrage publikum i deres flok.
Et tillært redskab der på lang sigt får eleverne
til bedre selv at kunne navigere i de flok sammenhænge de indgår. Samtidig oplever klasserne at være publikum i hinandens proces
undervejs. Det giver en større empatisk kunstnerisk sensibilitet klasserne i
mellem.
UDFORDREDE ELEVER
Det kræver stort mod at bryde egne fysiske og
psykiske grænser for alle elever. Vi har god erfaring
også med de elever, der er udfordrede eller bare har svært ved at læse. De har
ofte en stor glæde af at arbejde med kroppen, tekst og fortælling samtidig. De
er meget engagerede i den kunstneriske proces med at udtrykke deres eget univers
og lære deres egne personlige historier udenad, som de nu vover at fortælle til
videokamera og under performance.
NATUR
Mange elever fra byen har ikke et
egentligt forhold til naturen. Intentionen med undervisningen er også at skabe
interesse hos børnene for at de selv får et mere undersøgende og
eksperimenterende forhold til naturen.
Vi kunstnere ønsker at plante frø. Frø som får elevernes selvfølelse
til at spire og give dem tro på sig selv i flokken og et
indblik i hvad kunsten kan.
TRINMÅL
Vi udformer vores workshops så de udfordrer og nytænker den ny
folkeskoles trinmål. Undervisningen i Natur/teknologi, Idræt og
Dansk får en ny dimension i kunstneriske rammer. Se trinmål under de enkelte
workshops.